navigatie overslaan

Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst presenteert logo en strategie

  • 3 minuten leestijd

In Staphorst gaan traditie en ambitie hand in hand

Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst presenteerde woensdagochtend een logo en strategie voor de komende jaren. Dat gebeurde op een verrassende plek middenin de natuur bij de Zwarte Venen. “Met opzet: we willen laten zien dat Staphorst veel meer is dan alleen boerderijen en klederdracht. Bezoekers en zelfs bewoners kunnen hier volop verrassende ontdekkingen doen”, zegt Jakob Ponstein, die samen met Evert Slager projectleider is van de stichting.

Belangrijk kernpunt van de strategie is dat in Staphorst ambitie en traditie hand in hand gaan. “Door uit te gaan van onze eigen krachten, zonder terughoudendheid en reserves, willen we ons landschap en culturele erfgoed meer openstellen. We laten zien hoe bijzonder ‘gewoon’ is. Je hoeft alleen maar de afslag van de A28 te nemen en uit te stappen”, heet dat in het manifest dat de Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst woensdag overhandigde aan de genodigden.

Ondernemend en innovatief

De stichting ondervroeg de afgelopen periode Staphorsters en buitenstaanders over het beeld van de gemeente. Het christelijk geloof, de tradities en de gemeenschapszin zijn de waarden die veel mensen benoemen. “Veel minder bekend is dat Staphorsters heel ondernemend en innovatief zijn. Ambitie en traditie gaan hier heel goed samen. Dat willen we toevoegen aan het bestaande beeld over Staphorst”, zegt Ponstein.

Bescheidenheid afschudden

Dat is burgemeester Jan ten Kate uit het hart gegrepen. Hij toont woensdag een beeld van de grootste woontoren van Nederland, die in de Rotterdamse Zalmhaven staat. “De gevelbekleding is geproduceerd en aangebracht door Staphorsters. Dat vind ik een mooi symbool van ons ondernemerschap. We bewaken onze traditionele waarden, maar mogen daarnaast de bescheidenheid best een beetje van ons afschudden. Staphorst is een sterk merk waarop we trots op mogen zijn.”

Het verhaal van Staphorst

“We moeten samen het verhaal van Staphorst vertellen”, zegt ook wethouder Herriët Brinkman. Zij benadrukt dat ook de inwoners profiteren van investeringen in recreatie en toerisme. “Binnen onze gemeente staan mensen soms wat sceptisch tegenover toerisme. Maar recreëren doe je vooral in je eigen omgeving. Onze gemeente heeft wat dat betreft veel te bieden. Ik ben er trots op dat ondernemers, de stichting én de gemeente samen deze kant van Staphorst laten zien.”

Nieuwe website

Ivar van Veen presenteerde uiteindelijk het logo dat Staphorst aan de buitenwereld presenteert. Dat is een strak beeld waarin de prominente Staphorsters kleuren groen (jong leven, vruchtbaarheid), blauw (onheilwerend) en wit (reinheid) de boventoon voeren. De vier deelgebieden Reestdal, de Streek, Olde Maten en Boswachterij hebben ieder een eigen kleur. Het komt op alle toeristische uitingen van de gemeente Staphorst. Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst presenteert later dit jaar een nieuwe website. Die bundelt dan onder meer alle evenementen en activiteiten binnen de gemeente.