“De SAS-week verbindt en gaat ieder jaar meer leven in het dorp”
- 8 minuten leestijd
- 1105 x bekeken

De SAS-week is in korte tijd uitgegroeid tot een begrip in Staphorst, met een gevarieerd aanbod aan evenementen voor jong en oud. De Obstacle Run, Dorpsquiz, Jeu de boules en het Beachvolleybaltoernooi zijn inmiddels echte publieksfavorieten geworden. Elk jaar komen er leuke activiteiten bij, zoals dit jaar ‘Fiets ’m d’r in’. Ontdek Staphorst sprak met het enthousiaste bestuur van de SAS-week over de opzet, de snelle groei, de editie van 2025 en de toekomst: “Mensen houden steeds vaker rekening met de SAS-week in hun agenda. Het werkt aanstekelijk – en dat is prachtig om te zien.”
In 2025 vindt de derde editie van de SAS-week plaats. Elk jaar groeit het evenement in omvang en bekendheid. Wat is het geheim achter dit succes? “Het is denk ik iets wat in Staphorst ontbrak. Er gebeurt hier ontzettend veel – elk weekend is er wel iets te doen – maar een echte activiteitenweek, zoals veel omliggende dorpen die al hadden, die was er nog niet. Dat het zo snel is gegroeid, komt denk ik door de laagdrempeligheid. Iedereen moet zich welkom en thuis kunnen voelen bij de evenementen. Dat is altijd ons uitgangspunt geweest. Het is een week vol verbinding in het dorp. Mensen die elkaar het hele jaar nauwelijks spreken, doen dat wél tijdens de SAS-week. Je merkt ook dat steeds meer mensen er bewust rekening mee houden en hun vakantie eromheen plannen. Dat is echt heel tof om te zien!”
Hoe is de Stichting Activiteiten Staphorst (SAS) ontstaan? “Dat begon met de Obstacle Run, die we in 2017 voor het eerst organiseerden. We kozen er toen bewust voor om een brede stichting op te zetten – Stichting Activiteiten Staphorst (SAS) – zodat we er in de toekomst mogelijk meer mee konden doen. De Obstacle Run vraagt enorm veel voorbereiding. In de eerste jaren hebben we daarom mensen met verschillende specialiteiten erbij gehaald om het tot een succes te maken.”
Maar hoe zijn jullie tot de SAS-week in 2023 gekomen? “Dat idee hadden we eigenlijk al in 2020, maar door corona werd het een paar jaar uitgesteld. Het is wel grappig: we begonnen in 2023 met communiceren dat er een SAS-week zou komen, maar we wisten nog helemaal niet wat we precies gingen doen. We hadden alleen de Obstacle Run en het Beachvolleytoernooi. Toen ik een keer patat ging halen, sprak iemand me aan die wel een Dorpsquiz wilde organiseren – en zo is dat balletje gaan rollen. Bij elk evenement is het belangrijk dat er een kartrekker is – zeg maar een projectleider. Tegenwoordig hebben we voor elk onderdeel een aparte commissie, met mensen die zich specifiek richten op dat ene evenement. Zo houdt iedereen focus en blijft het behapbaar.”
Jullie zijn een jong bestuur. Waarom is het zo leuk om hier zoveel (vrijwillige) tijd in te steken? “Het werkt aanstekelijk. Je ziet dat mensen enthousiast worden over de SAS-week, en dat geeft ons juist weer energie om ermee door te gaan. De voorbereiding is misschien nog wel net zo leuk als de week zelf. Maanden van tevoren zijn we al bezig. Zo werkt het bouwcomité bijvoorbeeld elke woensdagavond aan het bouwen van obstacles. In de dagen voor de Obstacle Run zijn we met zo’n vijftig man drie dagen lang aan het opbouwen. We proberen ook alles eromheen goed te regelen voor de vrijwilligers – denk aan een hapje en een drankje. Dat vinden we belangrijk, want iedereen moet er met plezier aan meewerken. Als je er geen lol in hebt, steek je er niet vrijwillig zoveel tijd in.”
Deze evenementen organiseren kost natuurlijk ook serieus geld. Hoe regelen jullie dat? “Voor ons is het belangrijk dat de evenementen financieel laagdrempelig blijven voor de deelnemers. De eerste vier edities vanaf 2017 hebben geld gekost. Linksom of rechtsom is dat altijd goed gekomen, maar de afgelopen twee jaar hebben we als stichting gezonde cijfers kunnen draaien. Inmiddels zijn er ruim honderd bedrijven bij betrokken. Sommige steunen ons financieel, anderen dragen bij met materialen of machines. We hoeven er niet eens heel hard aan te trekken – bedrijven doen graag mee. Bij de Obstacle Run, bijvoorbeeld, lopen we over het industrieterrein. Elk bedrijf claimt een eigen stukje parcours, en daardoor is alles binnen een dag ook weer netjes opgeruimd.”
De editie van 2025 staat voor de deur. Wat is er dit jaar nieuw? “Fiets ‘m d’r in! Dat idee lag er al een tijdje, maar je hebt er wel een kartrekker voor nodig. We hebben hiervoor subsidie aangevraagd en gekregen, waardoor we konden investeren in een mooie baan. Die baan kunnen we in de toekomst ook gebruiken voor andere ideeën – misschien iets met vier wielen, wie weet! De aanmeldingen lopen goed: we zitten nu al op zo’n 150 deelnemers. We denken dat dit een hele mooie aanvulling op de SAS-week wordt. Een andere vernieuwing is dat we tijdens de Obstacle Run voor kinderen een kleine (gratis) route maken op het Marktplein.”
Wat is een tip voor een verrassend leuk evenement? “Jeu de boules organiseerden we vorig jaar voor het eerst, en het bleek één van de gezelligste avonden te zijn. Het evenement was oorspronkelijk bedoeld voor ouderen, maar uiteindelijk deden mensen van alle leeftijden mee. Juist die mix maakte het zo leuk – en dat merkte je ook in de sfeer. Je ziet het terug in de aanmeldingen dit jaar: waar we vorig jaar nog wat moeite moesten doen om deelnemers te vinden, zat het evenement nu zó vol. En voor kinderen uit groep 4 t/m 8 hebben we bijvoorbeeld de Kinderbingo. Wil je hier nog bij zijn? Dat kan! Aanmelden kan via www.sas-week.nl.”
Bij welk evenement merk je nog meer de populariteit van de SAS-week? “Bij de Dorpsquiz. Zodra we de inschrijvingen openen op de website, zit het binnen een paar minuten vol. Er kunnen zo’n 400 tot 500 mensen in de tent, en we willen iedereen een droge plek kunnen bieden – zeker als het slecht weer is. Oorspronkelijk was dit evenement bedoeld voor 30-plussers, maar het is inmiddels ook populair bij jongeren. Die zijn vaak sneller met online aanmelden. Daarom overwegen we om volgend jaar voor dit evenement deels over te stappen op een fysieke inschrijving – net zoals vroeger bij concertkaartjes. Zo worden de mensen die bereid zijn om in de rij te staan beloond, en draait het niet alleen om wie het snelst is met klikken.”
Is de Obstacle Run nog steeds het grootste evenement? “Ja, dat is nog steeds de motor van de SAS-week. Het zorgt er ook voor dat we de andere evenementen kunnen bekostigen. Dit jaar gaan we voor 2.000 deelnemers aan de Obstacle Run. Mensen die eenmaal hebben meegedaan, komen telkens weer terug. We hebben deelnemers uit België, Duitsland en uit heel Nederland. “Dat komt, denken wij, door het unieke parcours, de goede prijs-kwaliteitverhouding en omdat er bijna nergens anders zóveel publiek op afkomt.”
Dat jullie als jong bestuur de SAS-week in korte tijd zo hebben laten groeien, moet jullie ook wel trots maken! “Dat zeggen we in Staphorst niet zo snel, maar natuurlijk zijn we stiekem wel een beetje trots. Als je ziet hoe we zijn begonnen… In het begin zaten we wekelijks tot in de late uurtjes te vergaderen, terwijl eigenlijk niemand in Staphorst wist waar we mee bezig waren. In korte tijd hebben we een enorme gunfactor opgebouwd. Het slaat gigantisch aan – en dat bevestigt voor ons dat we hebben ingespeeld op een behoefte.”
Gaat de SAS-week nog groter worden? “Er liggen nog wel ideeën op de plank, maar die houden we nog even voor ons. Het kan ook zijn dat we af en toe een evenement wisselen, want we vinden het belangrijk dat de SAS-week origineel blijft. De SAS-week blijft sowieso, maar de evenementen én bestuursleden mogen best eens wisselen om de energie erin te houden. Heb je dus een leuk idee voor een evenement? Meld je vooral bij ons – dat vinden we alleen maar leuk! Inmiddels hebben we al een groep van ruim 200 enthousiaste vrijwilligers. Dat is geweldig, maar er mogen er altijd meer bij. Dus als je zin hebt om vrijwilliger te worden: meld je gerust aan en join de club!”
SAS-WEEK 2025
- 26 juli: Fiets ‘m d’r in
- 30 juli: Obstacle Run
- 31 juli: Kinderbingo
- 31 juli: BBQ
- 31 juli: Dorpsquiz
- 1 augustus: Beachvolleybal
- 1 augustus: Jeu de boules
Openingsfoto - het bestuur van de SAS-week: Robert de Weerd, Amber Veijer, Bastian Roo, Harm Coster, Henri Kok, Joost de Weerd, Suzan Hokse, Wim Russcher, Herwin Troost en Cecile Schra.