Speciaal zijn is een kracht
- 4 minuten leestijd
- 2367 x bekeken
Dat juist een dorpsfabriek in Rouveen uitgroeide tot een internationale kaasmaker die overal ter wereld speciale kazen levert, mag de hele wereld verbazen. Het verbaast Bert Brand, commercieel manager van Rouveen Kaasspecialiteiten, niet. Juist niet. Het zit in het dna van deze kaasmakerij die al zijn hele bestaan over grenzen heen kijkt en telkens opnieuw op veranderende trends en smaken weet in te spelen. En die wereldse blik zit ook in het dna van de veehouders van Rouveen en Staphorst, weet hij. Want speciaal zijn is een kracht - niet meer, niet minder.
Rouveen en Staphorst: het centrum van de wereld of een uithoek van Nederland? “Centrum! We verwerken vanuit deze fabriek in Rouveen elk jaar 200 miljoen kilo melk van onze leden-veehouders uit de regio tot kazen voor restaurants in New York, ketens in Ierland en aanbieders in Japan, het Midden-Oosten en Nieuw-Zeeland. Onze klanten komen hiernaartoe, naar Rouveen. Maar wij gaan ook naar hen toe. Het land van de klant en de klant van de klant kennen, is essentieel om te weten voor wie je welke kaas maakt.”
Liever de blik naar binnen of de blik naar buiten? “Naar buiten: We colour the world with cheese! Dat bedoelen we letterlijk. We maken felgele kaas met limoncello voor Italië, groene kruidenkazen voor de Duitse markt en zelfs zwarte kaas. Als je je hart en ziel legt in het maken van kaas voor alle eetculturen overal ter wereld is een open blik naar buiten essentieel. Zo ontwikkelden we de zwarte kaas met de Japanse kuro-burger in gedachten, maar hij sloeg juist in de VS aan. Jezelf telkens innoveren kan alleen als je houding naar buiten open-minded is. Want dan durf je nog meer te experimenteren met kleur, vetgehalte, rijping, kruiden, truffels, zoethout, brandnetels … Die houding houdt je scherp, creatief en in pole-position.”
Wortelen of groeien? “We zijn natuurlijk geworteld in de gemeenschap. Al sinds 1905 werken mensen uit Rouveen en Staphorst in de kaasfabriek. We kennen ook alle boeren van onze coöperatie, we hechten aan die relaties. Ook onze historische wortels liggen in het dorp. De fabriek staat middenin Rouveen, aan de Oude Rijksweg. Langs die weg woonden vroeger de veehouders en stonden de boterfabriekjes waar de melk in melkbussen werd afgeleverd. Vanaf die plek zijn we uitgegroeid tot de multinational die we nu zijn. Die wortels houden ons stevig vast, ze geven ons zelfvertrouwen.”
Gasten ontvangen of zelf de hort op? “We investeren in relaties, reizen overal naartoe. Maar onze zakenrelaties uit de VS, Australië of Midden-Oosten nodigen we ook graag hier uit. Vanaf het moment dat ze vanaf de A28 langs de prachtige boerderijen en door dit unieke stuk Nederland rijden, ontstaat er een binding met Rouveen Kaasspecialiteiten. Waar elders zie je dit landschap? Dat maakt ons trots. Ze ervaren het als een oprijlaan van dertien kilometer naar onze fabriek waar hun kaas wordt gemaakt. Het zijn juist die wortels die enorm worden gewaardeerd.”
Innovatie of traditie? “Beide. Hoe je kaas maakt, is een ambachtelijk en traditioneel proces. Melk, stremsel, zuursel, zout en rijping: aan die pijlers veranderde in honderden jaren niets. Ook bij ons niet. Maar hóé je dat doet wel. We investeren continu in innovatie en technologie. Onze kaasmakerij is hypermodern, sommige onderdelen zijn volledig gerobotiseerd. Ook innoveren we in smaak. We bewegen mee op maatschappelijke ontwikkelingen. Zo maken we dieetkazen met minder zout, vet of lactose. Of kaas die koosjer is. Of zuiver biologische kaas. We onderzoeken nu zelfs de mogelijkheden voor een vegan-kaas met de eiwitten van lupine. Als je gericht bent op de toekomst, kun je niet anders dan innovatie en traditie elke keer opnieuw in elkaar vlechten. Eetwensen veranderen, boerenbedrijven ook en de maatschappij eveneens. Als je dat gegeven omarmt en combineert met je vakmanschap, kun je jezelf blijven ontwikkelen. Vooral omdat je weet dat de wens voor goede en lekkere kaas blijft bestaan.”
Neem een kijkje op de website Rouveen Kaasspecialiteiten om nog meer over dit bijzondere bedrijf te weten te komen.