navigatie overslaan

‘Bee-j d’r wel ies ewest?’ vertelt het verhaal van Staphorst

  • 3 minuten leestijd

Bij alle inwoners van Staphorst vallen komende week een ansichtkaart en een kleurplaat op de deurmat. Die post vormt de aftrap van de campagne ‘Bee-j d’r wel ies ewest?’. Afzender stichting Recreatie en Toerisme Staphorst hoopt dat ze veel ansichtkaarten en kleurplaten terugkrijgen. Boordevol informatie over Staphorst. “We realiseren dit jaar een website en ontwikkelen onder meer informatieborden en arrangementen. De bijdragen van inwoners vormen daarvoor het fundament”, zeggen projectleiders Jakob Ponstein en Evert Slager.

De campagneslogan zegt alles over het doel van de stichting. “Ervaringen van inwoners die van buiten Staphorst naar de gemeente trokken zijn de inspiratie voor de campagne. Zodra deze mensen vertelden dat ze naar Staphorst verhuisden kregen ze veel verbaasde reacties. ‘Wat moet je daar dan?’, was de teneur. ‘Bee-j d’r wel ies ewest?, is daarop het beste antwoord. Het beeld dat mensen van buiten hebben over Staphorst kan heel anders zijn als je er eens geweest bent. Staphorst heeft een hoge naamsbekendheid en we voegen daar graag aan toe waarom Staphorst zo mooi is.

Vragenlijst op Ontdek Staphorst

De stichting brengt dat echte verhaal de komende jaren voor het voetlicht. ‘Bee-j d’r wel ies ewest?’ moet alle facetten van Staphorst in beeld brengen. Naast een kleurwedstrijd voor kinderen én volwassenen verwijst de ansichtkaart naar een vragenlijst op de website www.ontdekstaphorst.nl. “Dat is nu nog een tijdelijke website, maar inwoners en bezoekers vinden daar straks alle informatie over Staphorst. We vullen de site bewust pas na deze campagne. We willen eerst weten wat inwoners bijvoorbeeld waarderen aan hun dorp, wat ze mooie plekjes vinden, waar ze trots op zijn en wat ze missen”, vertelt Jakob Ponstein over het doel van ‘Bee-j d’r wel ies ewest?’.

Platform voor heel Staphorst

Aanvankelijk wilde de stichting de informatie ophalen tijdens bijeenkomsten met clubs, verenigingen, organisaties en inwoners. Corona maakte dat onmogelijk. “Wel merken we dat het initiatief op een breed draagvlak en veel enthousiasme kan rekenen. We bundelen alle krachten binnen de gemeente en versterken daarmee ondernemers, agrariërs, organisatoren en andere partijen. De behoefte aan een platform van en over Staphorst is groot”, zegt Ponstein. En juist daarom is de inbreng van iedereen zo belangrijk. “Het verhaal van Staphorst is puur en echt. Niemand kan dat beter vertellen dan onze inwoners”, vult Slager aan.

Beleefkaart en koop lokaal

Stichting Recreatie en Toerisme Staphorst richt zich sowieso nadrukkelijk op inwoners. Die staan soms verbaasd over hun lokale omgeving zegt Slager. “We werken aan een beleefkaart met daarop alles wat je in onze gemeente kunt doen. Daarop staan locaties en activiteiten die veel Staphorsters niet kennen, denk ik. Wat dat betreft brengen we ook een bewustwording op gang. De gedachte van ‘koop lokaal’ past daar bij. Moet je zien hoeveel mensen van buiten de gemeente hier boodschappen doen. Staphorst heeft bewoners en bezoekers gewoon heel veel te bieden.”

De campagne ‘Bee-j d’r wel ies ewest’ moet dat complete aanbod en de letterlijk en figuurlijk mooie kanten van Staphorst in beeld brengen. Inwoners kunnen de kleurplaat en de ansichtkaart tot 15 maart inleveren. Dan sluit ook de termijn van de online vragenlijst op www.ontdekstaphorst.nl. Op de website staan ook de adressen waar de kleurplaten kunnen worden ingeleverd.